-MOHD NURUL AKLA BIN MOHD AZLAN--LIFE STORY-

Monday, April 4, 2011

-Jangan selesa dengan ape yg kite ade-

Salam 1 Malaysia, tajuk ni dah lame aku pikirkan, mmg sesuai la kot utk dibincangkan, sbb aku rase kite sebagai org Melayu, bumiputra sgt selesa ngan kedudukan kite sekarang... kite xtau mase depan kite, negara kite mcm mn lg... aku rase betul kate Tun Dr. Mahadir, Melayu ni mudah lupe, kite lupe yg dulu kite susah, sekarang dalam arus kemodenan Melayu sgt selesa ngan ape yg dikecapi... Tp semua ni xkan kekal, xde benda kekal dalam dunia ni...

Aku bukanla pakar motivasi, just aku xtau kenape la aku tgk budak² Melayu sekarang sgt malas... ape peranan kite, mak bapak & org sekitar?... macam zaman dulu² agama dijadikan landasan idup, tp zaman sekarang kite idup berlandaskan ape? kite anak merdeka, kite xtau perit jerih datuk & nenek kite yg berusaha berjuang bermati-matian untuk kemerdekaan...

Aku hangin kadang² budak sekarang, xde rase hormat lansung kat org yg lebih tua, siap boleh pecah masuk rumah org... lg 1, org melayu ni yg aku xpuas ati sgt², bela binatang kambing, lembu & etc, sila la bertanggungjawab dengan binatang ternakan korg, jgn biarkan masuk kat rumah lain... bile binatang tu kena langgar baru la nak ngaku tu binatang korg... mcm hanjing je aku rase org macam ni... xde tanggungjawab lansung... mane pergi kemelayuan kite, kalau xde kemelayuan pn sekurang²nye kite ni org Islam, dalam agama kite sgt² menitik beratkan kebertanggugjawaban...

Kite tengok anak-anak Melayu kite sekarang, kat mane dorg, aku bukan la anak org kaye, aku just org kg... daripada pemerhatian aku sepanjang aku idup kat kg, budak² Melayu ni rase sgt² selesa ngan idup walaupun mak bapak dorg ni penoreh getah, keje kilang & etc... aku xfaham, kenape dorg xnak ubah nasib keluarga dorg... ALLAH berfirman : Aku tidak akan mengubah takdir seseorg kecuali dia berusaha utk mengubahnye sendiri... tu janji ALLAH, bukan janji manusia.... so org Melayu, buke la mate, kite tgk sekarang Malaysia dah tak macam dulu... kite tgk ape yg dah jadi kat Pulau Pinang... Melayu dah dipinggirkan di bumi sendiri... ambik la iktibar...  Anak² Melayu kat kg, 24/7 berhibur je... pergi sekolah pun nak main, main tak salah, cume kena pandai gunekan mase yg ade... Aku bukan nak bangga dengan ape yg aku kecapi sekarang, aku tak bangga pn ape yg aku ade... Aku just nak kite sebagai Melayu kena bersatu padu & berusaha utk hak kite di bumi sendiri... aku xnak anak, cucu kite akan datang dilayan macam pendatang asing, jadik pelarian di bumi sendiri....

Nasihat utk org² Melayu...

- Life is like a battle field -
- Nothing come easy in life -
- Know your enemy, know yourself & you can fight a hundred battles without disaster -
- Some people are intelligent in knowing themselve but stupid in knowing their opponent -

4 comments:

Fairy said...

I agree with u. Its just that i rasa org Melayu bukan apa, most of us (including me sometimes) malas. Lebih suka ambil mudah sesuatu perkara and tak nak buat keje yg susah. i bukan nak kondem bangsa sendiri or nak salahkan mana2 pihak tp i rasa gov dah memanjakan org melayu. terlalu byk bantuan diberikan sampai org melayu jadi malas nak berusaha. subsidi, bantuan, ehsan semua tu tak bagus. Hujahan lanjut i bagi kat blog i nnt k :) thanks for writing a good topic for discussion.

NURBAITI KAMARUZAMAN said...

cik Fairy - da di bg semua pon msh ada org tak sokong kerajaan, inikan pulak kalo tak bg.. [*politik sikit*] hahah~

Fairy said...

itu isu lain rasanya...since kerajaan bagi bantuan etc, semua kena kita semua kena sokong is it? kita bleh tutup mata pada benda2 lain yg dorg buat becoz of dat? jadi takpe la if dorg aibkan manusia lain, naikkan harga minyak sesuka ati, letak pengundi hantu masa pilihanraya, letupkan org sesuka je etc sbb dorg bg bantuan kat rakyat.kita still kena sokong dorang. apekah??

Fairy said...

sory ayat agak lintang pukang... heheh