-MOHD NURUL AKLA BIN MOHD AZLAN--LIFE STORY-

Wednesday, February 9, 2011

-Pengajaran yg menarik-

Sebelum g keje, aku lepak² dulu kat rumah, tengok cite MHI... dulu² aku suke cite ni, mase Aziz Desa jadik host, segmen "Jejak Kasih" memang terbaik la benda tu, sekarang dah xde lg "Jejak Kasih" ni... Aku nk gak carik kawan² yg aku yg lame dh xjumpe dr zaman sekolah rendah dulu...
Back to the story, pagi ni ade 1 pengajaran yg menarik. Wardina mengajar 1 benda yg menarik, aku mmg kagum la ngan dia, dia ni mmg jenis yg byk membace, dan smua benda dia boleh ingat... Aku ni kalau bab membace mmg fail la, nak mengingat conform lg fail.

Wardina cakap, kite selalu mengajar anak-anak kite pasal tubuh badan, contoh macam idung, mate, tangan & etc, tp kite xpernah mengajar anak² mengenai perasaan, dalam Al-Quran ade menyatakan, perlu ajar anak² mengenai perasaan seawal umur 4 tahun. Kalau diajar dari awal lg, insyaALLAH xde jadik buang² anak ni, sebab dorg mesti fikir perasaan sendiri, keluarga & org lain... Aku rase ade betul gak benda ni, kalau diajar mengenai perasaan br manusia boleh jadik manusia, buat smua benda kena pikir perasaan & pertimbangan.... bagus la benda ni, kalau ade mase aku akan wat research benda ni & akan share dlm kisah hidup aku, insyaALLAH... dlm MHI td pn Wardina xelebrate byk sgt, so skrg dh jadik tugas aku utk mencari maklumat psl bnda ni... Aku rase benda ni menarik untuk dikaji...
Mengikut statistik kes buang bayi kat Malaysia ni mmg sgt² teruk, 203 lelaki, 193 perempuan & 150 tak tau jantina... secara total 546 bayi dah kena buang sepanjang 2008-2011, so fikir²kan la... we must do something for this, mmg makin lame makin teruk...

No comments: