-MOHD NURUL AKLA BIN MOHD AZLAN--LIFE STORY-

Tuesday, February 22, 2011

-Aku & Masakkan-

Salam 1 Malaysia, dh dekat seminggu aku xupdate blog ni, aku bz sgt, byk sgt hal negara perlu dilunaskan, almaklum la, aku kan kuli tegar, kena la b`khidmat utk negara 100%.... by the way aku nk share 1 benda kot pagi² ni, cite pasal malam semalam... ce cite...
Cite dia mcm ni, dlm kul 7.30pm aku blk dr keje, smpai je rumah aku di datangi ngan unexpected guest, so aku ape lg, aku bukak la langkah kung fu aku yg aku belajar tiap malam kat kedai makan tu, hehehe... xde la, staf aku dtg, dia bg aku udang galah, agak byk gak dlm 32 ekor... mule² aku agak malas gak nk ambik, sbb aku dh agak malas nk masak, aku penat gile... kate pepatah, rezeki jgn ditolak, maut pun mmg xboleh nk tolak gak, so aku ambik la gak udang tu... aku pn ucap la terima kasih dgn penuh excited, hehehe...

Aku pn solat la dulu, then baru aku uruskan udang tu... aku je yg berani kupas udang tu k, ade 4 jantan dlm rumah tu, aku je yg t`pilih oleh ALLAH ade skill mengupas udang, yg lain ade skill tgk tv je... so aku xkisah pn, dh biase... mule² dlm kepale aku nk masak kari udang galah, tp pikir² blk, malas lak nk makan kari malam², so aku pn buat la masak lemak cili api...

Mamat sorg lg ni g la rumah sebelah beli kelape parut, dlm RM2.00, byk la gak, walaupn harge kelape agak mahal skrg, ntah ape KK g mandrem makcik sebelah smpai 1 plastik beso dia dpt kelape parut tu... smpai je dia kat umah, aku dh settle kupas,potong & cuci udang² tu, then tugas aku sebagai pemerah santan profesional pn b`mule... KK g kupas bawang putih & merah utk di blend...

Malas la aku nk cite panjang², so semua bahan² dah siap, aku pn stat la masak, aku xpndai la masak, aku just cube² je.. & hasil dia agak best gak, aku xpeduli pn org ckp sedap @ x, yg penting aku dh mengenyangkn budak² rumah aku malam semalam... aku punye moto dlm masakkan ni, "every body can cook" dr 1 movie yg aku suke sgt tgk...
So ni la hasil dia, walaupn agak simple, aku xde simpan stok sayur, atleast jadik gak masak lemak cili api semalam & aku rase dulu aku masak ketam lemak cili api lg sedap, bg aku udang ni masak pedas & 3 rase lagi best kot... ade rezeki nanti aku nak masak pedas pulak...
Ni kalau masak lemak cili api ni mmg marvelous, sape² xpercaye cube la try masak ok, kalau xtau nk masak dlm internet boleh cari resepi & kalau malas sgt call je aku, aku blh masak & perabihkan, hehehe... k la, malas nk mengarut dah... adios...

11 comments:

NURBAITI KAMARUZAMAN said...

dasyat tol.. mmg tabek spring la kt ko..
aku tak pandai langsung masak gulai lemak ni..
takot pecah minyak.. mmg bole di buat somi la ko nih.. hikhik~ sila isi borg dgn aku k.. hahahahampun! [*jeling2 kiri kanan*]

~Z-MNA-MA~ said...

xcube mcm mn nk tau pandai@x kn, hehehe.. cite ngarut je ni, xtau nk cite ape dh, haahha... bz sgt keje, ni je smpat buat stakat ni... sila isi borang ok...

aNiM said...

nanti atokk dtg kl tapau k.. tingin gak nak rasa..hehe

Fairy said...

patut la x jwb msj mlm td. Sibuk berkungfu ngn udang galah rupanya. Looks yummy!

~Z-MNA-MA~ said...

Sgt yummy ok, the best!!!... hahaha

Fairy said...

i suka ketam masak lemak & udang masak sambal or sweet sour :)jgn looper my fave tu tau hehehe...

~Z-MNA-MA~ said...

ketam masak lemak mudah je, udang smbal pn simple, sweet sour tu xpernah try, mcm mn nak masak? sila bg gambaran, hehehe...

Fairy said...

nak gambaran? sila google :) key ingredients dia ialah cili giling, sos tomato & nenas.

~Z-MNA-MA~ said...

ok, dh boleh imagine, sgt mudah rasenye, xperlu kuah yg byk, mcm masak depas gak, just letak nenas & kuah dia xperlu pedas, hehehe... insyaALLAH blh...

NURBAITI KAMARUZAMAN said...

aku suh ko yg isi borg.. aku sain jek.. miahaha~ ampun!

Fairy said...

akla: is it? sama meh? i thought asam pedas kena ada daun kesum semua.. plus, asam pedas tak pki sos tomato. sos tomato makes the kuah sweet sour tu sweeter and sweet sour if pedas sikit br sedap. asam pedas kena btol2 pedas. i tak pandai pun masak asam pedas, but i have the basic idea la kot hehehe... :) tunjuk ajar ku sifu!

Baiti: ehem...ehem... aku murka k! hahahha...